"Religia w szkole jest kluczowa dla formacji ogólnoludzkiej"

Fot. Eliza Bartkiewicz / BP KEP

Religia jest jedną z kluczowych lekcji, które służą formacji ogólnoludzkiej i chrześcijańskiej. Czy osoba, która nie ma fundamentalnej wiedzy biblijnej lub pojęcia o największych chrześcijańskich uroczystościach, może pretendować do miana osoby wykształconej? – mówi w rozmowie z KAI dr Aneta Rayzacher–Majewska. Konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP i wykładowca katechetyki z UKSW komentuje też polityczne zapowiedzi usunięcia religii ze szkół oraz najnowsze dane dotyczące uczęszczania na ten przedmiot.

Za: ekai.pl. Cały wywiad: kliknij i czytaj (dostęp: 01.12.2023).

Religia w szkole – standardem europejskim

Zdecydowana większość państw Unii Europejskiej naukę religii traktuje jako niezbędny element szkolnego systemu edukacji i finansują ją, gdyż wychodzą z przekonania, że bez tej formy edukacji obywatele będą mieć poważny kłopot z rozumieniem europejskiego „kodu kulturowego”. Religia jest nauczana w szkole w 23 krajach UE.

Pojawiające się coraz częściej w polskiej debacie publicznej propozycje ograniczenia bądź usunięcia religii ze szkół pozostają w sprzeczności z tradycją dominującą w przestrzeni europejskiej. Dlatego przypominamy szczegółowe informacje o sposobie organizacji lekcji religii w publicznych systemach edukacji poszczególnych państw.

Nauka religii w szkole należy do standardów europejskich, choć jej realizacja jest różnorodna. W większości krajów udział w niej jest dobrowolny, choć w niektórych są to zajęcie obowiązkowe. W części krajów jej programy są kontrolowane przez Kościoły i związki wyznaniowe, gdzie indziej religia w szkole nie ma wymiaru konfesyjnego i przybiera formę bliską religioznawstwu.

W  większości państw europejskich – za wyjątkiem Białorusi, Bułgarii, Francji, Luxemburga, Słowenii i Rosji – nauczanie religii odbywa się w ramach systemu oświaty publicznej. Religia w szkole publicznej nie jest obecna we Francji i Słowenii, gdyż mają one zapisaną konstytucyjną „świeckość” rozumianą w ten sposób, że żadne elementy religijne, w tym jej nauczanie, nie powinny mieć miejsca w przestrzeni publicznej. Z kolei w Bułgarii religia dotąd nie powróciła do szkół po okresie komunizmu, mimo, że upomina się o to Kościół prawosławny. Od 2015 r. nie ma też nauczania religii w szkołach publicznych w Luxemburgu.

Za: ekai.pl. Cały artykuł: kliknij i czytaj (dostęp: 27.11.2023).

Najnowsza wersja „Poradnika dla opiekunów Szkolnych Kół Caritas”

Na stronie internetowej Caritas Polska dostępna jest do pobrania nieodpłatnie najnowsza wersja „Poradnika dla opiekunów Szkolnych Kół Caritas”.

„Szkolne Koła Caritas już od 1995 roku skupiają dzieci ze szkół podstawowych i średnich, wychowawców oraz duszpasterzy wokół idei pomagania bliźnim w potrzebie. Wolontariat stał się stylem życia dla ponad 54000 wolontariuszy oraz dla ponad 3800 opiekunów SKC zrzeszonych w blisko 2700 Szkolnych Kołach Caritas” – podkreśla we wstępie dyrektor Caritas Polska ks. dr Marcin Iżycki. – „Trudno wyobrazić sobie życie wielu szkół i wspólnot parafialnych bez uśmiechu i zaangażowania młodych wolontariuszy”.

Poradnik ma służyć opiekunom Szkolnych Kół Caritas w prowadzeniu zajęć dla uczniów: formacji duchowej, wspólnej modlitwie, integracji. Zawiera propozycje gier i zabaw dla młodzieży, karty inspiracji, scenariusze projektów społecznych, materiały do przygotowania „Nocy w szkole” i wielu innych aktywności, a także instrukcje założenia SKC.

Więcej informacji oraz link do bezpłatnego pobierania przewodnika na stronie Caritas Polska: kliknij i zobacz.

Olimpiada Franciszkańska

W jednym końcu izby za szafą i zasłoną stały łóżka Kolbów. Na zwykłej staroświeckiej komodzie Maria urządziła ołtarzyk. Tu było święte miejsce rodziny Kolbów: duży, ładny obraz Jasnogórskiej Pani, kwiaty i czerwona lampka oliwna…

W sobotę 18 listopada 2023 zebrało się Jury XVIII Ogólnopolskiej Franciszkańskiej Olimpiady wiedzy o św. Maksymilianie, którego zadaniem było wyłonienie zwycięskich prac nt. „Dom wczesnego dzieciństwa św. Maksymiliana”. Prace, w ramach Konkursu Plastycznego, zostały przygotowane przez dzieci uczęszczające od przedszkola do klasy V. Do oceny przesłano prawie 800 prac z ponad 200 szkół. Wybór 36 najlepszych prac nie był łatwy. Jury zwracało uwagę przede wszystkim na samodzielność wykonania pracy, odzwierciedlenie zadanego do zilustrowania fragmentu oraz zgodność z wybraną techniką.

Z Archidiecezji Białostockiej nagrodę otrzymała Iga Borys ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce, pod opieką siostry Danuty Marczykowskiej. GRATULACJE!

Zwycięskie prace są już dostępne na stronie internetowej Olimpiady, w najbliższym czasie ukażą się także pozostałe nadesłane do finału: http://www.olimpiada.franciszkanie-warszawa.pl. Zwycięzcom serdecznie gratulujemy, a wszystkich chętnych zapraszamy do udziału w przyszłym roku.

Przypominamy, że do końca listopada trwają jeszcze zapisy do konkursu wiedzy. Wszystkie informacje znajdują się w regulaminie na stronie internetowej. Zapraszamy także na nasz profil na Facebooku: https://www.facebook.com/OlimpiadaMaksymilian - organizatorzy Olimpiady.

Turniej Chrześcijańskich Gier Planszowych - Białystok

 Szczegóły: kliknij i pobierz.

"Lekcja religii w edukacji domowej" - konferencja

Komisja Wychowania Katolickiego KEP i Wydział Teologiczny UKSW zapraszają do udziału w konferencji: „Lekcja religii w edukacji domowej”. Konferencja odbędzie się 2 grudnia 2023 r. w UKSW w Warszawie, Campus Dewajtis 5, Aula Jana Pawła II, o godz. 10.00. W programie prelekcje i panel dyskusyjny. Wstęp wolny! Szczegóły na plakacie: kliknij i pobierz.

Zob. także na FB:
Wydarzenie:
https://facebook.com/events/s/konferencja-naukowa/1067224047768219/.
Grupa otwarta z ankietą:
https://www.facebook.com/groups/881683336807002.